Konflikt interesów pomiędzy autorem dokumentacji projektowej a rolą Inżyniera Kontraktu

Konflikt interesów pomiędzy autorem dokumentacji projektowej a rolą Inżyniera Kontraktu

Udostępnij

W kontekście projektów inwestycyjnych, rola firmy doradczej, która opracowuje studium wykonalności, oraz rola inżyniera kontraktu to dwie różne funkcje.

W teorii i najlepszych praktykach nie jest zalecane, aby ta sama firma pełniła obie te funkcje, ponieważ może to rodzić potencjalny konflikt interesów.

Investigating Conflicts of Interest

Dokumentacja projektowa, w tym np. studium wykonalności to dokument, który ocenia różne aspekty projektu, w tym techniczne, ekonomiczne i organizacyjne, i ma na celu zbadanie, czy projekt jest opłacalny i realistyczny.

Inżynier kontraktu natomiast jest odpowiedzialny za nadzór techniczny i zarządzanie realizacją projektu na etapie budowy, dbając o to, by prace były prowadzone zgodnie z umową, harmonogramem i standardami jakości.

W idealnym scenariuszu różne firmy powinny pełnić te role, aby zapewnić obiektywizm i brak konfliktu interesów:

  1. Firma doradcza, która opracowuje studium wykonalności, jest odpowiedzialna za analizę projektów i doradztwo przed podjęciem inwestycji.
  2. Inżynier kontraktu powinien być niezależny, aby zapewnić obiektywny nadzór nad realizacją projektu.

Zlecanie obu funkcji tej samej firmie może prowadzić do sytuacji, w której oceniają oni własne założenia i decyzje, co może wpłynąć na rzetelność oceny oraz jakość nadzoru.

Comments are closed.
Skip to content